söndag 10 februari 2013

Unga Kriminella!

Kriminaliteten i Sverige har ökat en del de senaste åren. Ett diagram som visar statistik mellan åren 1975-2011 visar att, det då de senaste åren hade anmälts mellan 1,2-1,4 miljoner brott till Polis, tull eller åklagare. 2011 så anmäldes 1,42 miljoner brott, vilket var en ökning på 3 % jämnfört med året innan.Vilka är de vanligaste brotten i Sverige idag då? på Brottsrummet.se så står det att det är Stöldbrott, inbrott och bilstöld. Den näst vanligaste är brott mot person, till exempel misshandel, olaga hot och sexualbrott. Den tredje största brottstypen är skadegörelse, exempelvis klotter, som är ett vanligt ungdomsbrott.

Källa: http://www.brottsrummet.se/sv/brott-och-statistik

Jag har den senaste tiden funderat mycket på kriminaliteten. Jag har inte tänkt på brott som mord, våldtäkt och sådana fruktansvärt hemska brott. Jag har istället tänkt på vanliga brott som ungdomar begår. Jag har tänkt på till exempel varför vissa ungdomar idag väljer att sälja/bruka droger. Det finns olika anledningar. Vissa gör det för lite extra pengar i fickan, andra röker cannabis för att slappna av. Men jag har valt att inte rikta in mig på den gruppen, utan på gruppen som har det svårt,som kämpar varje dag mot vardagen. Istället för att folk ska ha så mycket fördomar och hat mot de här personerna, så tycker jag att man först ska tänka efter och försöka förstå . För att hjälpa er lite på traven så ska jag måla upp ett Scenario.

Det här är en kille, David, 19 år. Under hela sin uppväxt så har han haft det jobbigt. Han har aldrig haft chansen till att få ha trygga vuxna omkring sig, han har inte haft det stabilt med mat, han har aldrig fått chansen att få några sociala färdigheter och hans föräldrar var aldrig där för han. I skolan så såg lärarna han som ett stökigt problembarn, och hemma så var föräldrarna snabba med att berräta när han gjorde fel. Av alla vuxna i sin omgivning så fick han i stort sätt bara höra hur jobbig och ivägen han var. Kompisar hade han inte så många, och de han hade var inget bra sällskap. Nu ska David sluta skolan. Hans föräldrar kastar ut han så han får en lägenhet av socialen. Han har ingen aning om hur han ska ta hand om sin ekonomi, han vet inget hur man sköter ett hushåll, det har ingen visat. Han har redan förlorat sitt hopp om att någonsin bli något, hans självförtroende är så lågt, så han ser sig redan som ett svart får i samhället. David lider av grov ångest, är deprimerad, han känner en stor sorg och en stor besvikelse. Han har ingen. Det här gör att han börjar hata hela samhället, han vill inget hellre än bort från allt. Han börjar nu röka cannabis för att kunna slappna av lite, och för en stund tänka sig bort i andra banor. Han hamnar snabbt i ett beroende, och missbruket bara ökar. Han har alltid väldigt lite pengar. Han går för det mesta hungrig. Han ser snabbt hur mycket cannabisförsäljning ger i ekonomisk omsättning. Nu har han börjar sälja cannabis, men blir tagen. Nu ska han dömas och han döms till böter. "böter!" tänker ni, "inte så farligt". Men det är inte bötern. Nu är David stämplad, nu har han det i sitt register. Det här ökar risken enormt till att han kommer fortsätta sin kriminella karriär.

Jag säger inte att vi ska göra försäljning eller bruk lagligt. Jag menar, att vi inte ska stämpla de här personerna. Blir de dömda så ökar risken oehört mycket för att de förblir kriminella. Visst man kan ge böter, men tycker inte att det ska vara kvar i registret. Istället så tycker jag att man kan ge till exempel något som regelbunda urinprov och mycket mer stöd från socialen. Om de inte är inkopplade, så koppla in de, för de här fallen. Ni tänker säkert att "det kostar skattepengar". Jo det kostar, men vänta tills den här personen begår grövre brott och åker i fängelse, då snackar vi pengar. Och tänk såhär: Människan är också ett djur, med instinkter. Kan andra djur äta upp sina egna ungar, i brist på annan föda, så är det väl inte omöjligt att en person i den här situationen ser t.ex försäljning av cannabis som en enkel lösning, för att slippa vara hungrig.

Vi människor måste sluta ha så mycket fördomar, vi måste börja få förståelse och skaffa Kunskap. Tack för mig:)!.

Dagens låt, riktigt bra:), om ni har några minuter över så lyssna:).

4 kommentarer:

  1. det känns som du typ är i mitt huvud och skriver ner mina tankar, sjukt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dags för folk att vakna upp, och verkligen se problemen. Men jag blir glad att du säger så, det bevisar att mtt skrivande når ut till folk:)!

      Radera
  2. Det är ju inte böterna i sig som är problemet.. Det är konsekvenserna man får när man inte kan betala böterna, då hamnar man hos kronofogden. Har man då inga pengar till att lösa det så får man en betalningsanmärkning. Vilket i sin tur leder till att du inte kan få en lägenhet osv. Rättsväsendet i Sverige är efterblivet, och det jag vill komma till med detta är. Ifall du redan är "fucked" så blir du 100 gånger mer fuckad av systemet. så du inte kan få någon framtid alls, vilket leder till mer kriminalitet! Mvh Roffe Ruff

    SvaraRadera
  3. haha ja men det ar ju det jag menade:)...böterna skiter man i, men det är stämplen som gör allt jobbigt, det gör det svårare för så här fall att komma tillbaka och få en trygg framtid:)

    SvaraRadera